Pro školy

Jak funguje Ohleduplná třída?

Slyším první ranní zvonění a ze zadní lavice, kde sedím, vidím děti, jak se pomalu usazují do lavic. Přichází paní učitelka, v ruce má triangl, a říká: "Dobré ráno, můžete se posadit. Už se všichni ztište a já vám cinknu na triangl. Zkuste velmi pozorně poslouchat zvuk, který vydá, tak dlouho, dokud bude slyšitelný. Kdo chce, může si na chvíli zavřít  oči." Pedagožka čeká, dokud není ve třídě úplné ticho, a pak už je slyšet jen zvonivý zvuk, který se pár sekund nese po třídě. V následující minutě pak společně s dětmi na dálku posílá přání uzdravení dvěma žákům, kteří z důvodu nemoci nepřišli do školy. Děti se během těchto úvodních dvou minut mentálně naladily z ranního dovádění na to, že je nyní čeká výuka.

Píše se rok 2010, jsem na jedné ze základních škol v kanadském Vancouveru a říkám si, jak by bylo skvělé tohle vídat i v našich třídách... Mít zde školy aktivně budující ohleduplné vztahy mezi žáky, učíce je, jak mohou zvládat svou impulzivitu, nervozitu či podrážděnost.

Letos se píše rok 2024, a to, co bylo dříve jen přání, se nyní stává realitou. Revize RVP v souvislosti se Strategií 2030+ klade školám za úkol rozvíjet kompetence žáků, mezi nimiž jsou i kompetence sociální, emoční a kompetence well-beingu. Jde nyní o to, jak tyto vize dostat co nejsnadněji do každodenní reality. A k tomu slouží školení Ohleduplná třída.

Ohleduplná třída pro první stupeň

Školíme jako sérii sedmi půldenních školení realizovaných v časech 8:00 - 11:15 nebo 12:45 - 16:00 pro skupinu max. 12ti pedagogů přímo u vás na škole - tj. celkem 28 vyučovacích hodin pro jednu skupinu.

Pedagogové se naučí vést krátká cvičení (do tří minut) sloužící k zlepšení soustředění, zvládání emocí a podpoře ohleduplných vztahů. Školení je interaktivní, kdy si každý vše zkouší nejprve sám na sobě a následně pak vede jednotlivce či skupinu. Cvičení jsou přizpůsobena věku dětí a jejich kognitivnímu rozvoji.

Do tohoto školení je vhodné zapojit i vychovatelky či asistentky pedagoga, cvičení se dají dělat i odpoledne ve školní družině.

Ohleduplná třída pro druhý stupeň 

Školíme jako sérii sedmi půldenních školení realizovaných v časech 8:00 - 11:15 nebo 12:45 - 16:00 pro skupinu max. 12ti pedagogů přímo u vás na škole - tj. celkem 28 vyučovacích hodin pro jednu skupinu.

Pedagogové se naučí vést krátká cvičení (v délce 3 - 5 minut) sloužící k zlepšení soustředění, zvládání emocí a podpoře ohleduplných vztahů. Školení je interaktivní, kdy si každý vše zkouší nejprve sám na sobě a následně pak vede jednotlivce či skupinu. Relaxačně- meditační cvičení se liší od těch, která jsou vhodná pro 1. stupeň s ohledem na kognitivní vývoj dětí. 

Důraz je kladen na implementaci a spolupráci napříč předměty s ohledem na nutnost udržet pravidelnost.

Školení je možné hradit z OP JAK!

V případě zájmu nás kontaktujte, zpracujeme nabídku přímo na míru vaší základní škole.

Časté dotazy

1. Během vyučovací hodiny nemám čas, co mám dělat? 

Cvičení zaberou opravdu maximálně 3 až 5 minut. Zkuste si vzpomenout, kolik času obvykle trávíte uklidňováním dětí nebo promlouváním některému z nich do duše. Při pravidelném používání mindfulness cvičení si ušetříte zejména takto strávený čas (a také nervy).

2. Jak často musím cvičení s dětmi dělat?

Každý den, ideálně ráno a po velké přestávce. Při této frekvenci se podle výzkumů realizovaných ve třídách projeví efekt zklidnění a lepší seberegulace nejpozději po 6ti až 8 týdnech.

3. V jakých obastech lze u dětí zlepšení očekávat?

Lepší soustředění a zaměření pozornosti, zvládání úzkosti a hněvu, větší sebepřijetí a soucit s druhými, lepší pracovní paměť a plánování, méně úzkosti z testů. Některé výzkumy dokonce uvádějí lepší školní prospěch, zejména v matematice.

Program

• Školení 1. část (4 h): Co je mindfulness, Všímavé naslouchání. Rizika při používání technik a jak je ošetřit. Vnímání dechu. 

• Školení 2. část (4 h): Facilitace skupinových diskuzí. Technika seberegulace aneb zakotvení v pěti smyslech.

• Implementační blok 1 (4 h): Technika rozvoje laskavosti a soucitu se sebou samým i s druhými. Tři obláčky štěstí. 

• Implementační blok 2 (4 h): Pojmenování emocí, rozdíl mezi slovem a skutečností. Vnímání emocí v těle. 

• Implementační blok 3 (4 h): Technika klidného vnitřního útočiště. Uvědomění si svých potřeb a potřeb druhých při neshodě. 

• Implementační blok 4 (4 h): Uvědomování si mezilidských vztahů a propojení s druhými.  Emoční inteligence. 

• Implementační blok 5 (4 h): Zvládání nečekaných situací, prohloubení sebejistoty při vedení.

Implementační bloky slouží ke sdílení dosavadních zkušeností s aplikací mindfulness technik ve třídě a upevnění pedagogického vedení. Během výukového programu se pedagogové naučí vést cvičení a naučí se reagovat na různé postoje žáků, nabízet a zároveň nenutit. Díky zvýšení citlivosti k emocím druhých budou umět zacházet s emocemi žáků, které se mohou či nemusejí týkat daných cvičení. Pedagogové budou umět ve svých třídách vytvářet bezpečný prostor, který je základním předpokladem úspěšného učebního procesu.